شرکت فولاد امیر کبیر کاشان > اخبار > استانداردهای مدیریتی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

اصول هفتگانه مدیریت کیفیت

سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) یک مرجع جهانی متشکل از مراجع ملی استاندارد(اعضای ISO) است.آماده سازی استانداردهای بین المللی از طریق کمیته های فنی انجام می شود. پنجمین ویرایش سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد بین المللی ISO 9001 توسط کمیته ISO / TC76 سازمان ISO در سال 2015 میلادی تدوین شده است. این استاندارد بر مبنای اصول مدیریت کیفیت تدوین شده است. اصول مدیریت کیفیت مجموعه‌ای از باورها، هنجارها، قواعد و ارزش‌های اساسی است که به‌عنوان واقعیت پذیرفته‌شده‌اند و می‌توانند به‌عنوان پایه‌ای برای مدیریت کیفیت استفاده شوند. بند 2 استاندارد ISO9001:2015 به اصول مدیریت کیفیت اشاره‌کرده است.

استانداردهای مدیریتی

ISO 9001(سیستم مدیریت کیفیت-الزامات)

استاندارد ISO 9001 یک سیستم مدیریت کیفیت جامع بوده و شرکت هایی که موفق به اخذ گواهینامه این استاندارد می گردند به مشتریان خود اعلام می دارند که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر در آن شرکت فعال است.

استاندارد ISO 9001 یک سیستم مدیریت کیفیت جامع بوده و شرکت هایی که موفق به اخذ گواهینامه این استاندارد می گردند به مشتریان خود اعلام می دارند که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر در آن شرکت فعال است. دریافت گواهینامه ISO 9001 به این معناست که تمامی فرایندها از خرید مواد اولیه تا فرایند تولید و بسته بندی بر اساس دستورالعمل های تعریف شده، تائید شده و مشخص صورت می گیرد و در صورتی که نیاز به بهبود در فرایندها باشد پیش از هر اقدامی دستورالعملهای قدیمی مورد ویرایش قرار گرفته و دستورالعمل و روش اجرایی های جدید مورد تایید، تصویب و اجرا قرار میگیرند. لذا داشتن و اخذ گواهینامه ISO9001 در وهله ی اول موجب ایجاد ساماندهی کیفی در روند تولیدات یا خدمات شده و مانع از انجام سلیقه ای در امور می شود. در ویرایش جدید این گواهینامه که به ISO 9001:2015 شناخته می شود به بحث مدیریت ریسک توجه ویژه شده و می بایست در تمامی فرایندهای سازمانی، به بحث ریسک توجه نمود. همچنین به موضوعات جدید نظیر تحلیل محیط سازمان و طرف های ذینفع و دانش به عنوان منابع سازمان پرداخته شده است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1388 موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001:2008 گردید. همچنین در سال 1396 موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001:2015 گردیده است.

ISO 10015 (مدیریت کیفیت-خطوط راهنما برای آموزش)

استاندارد ISO 10015 با هدف کمک به انجام اثر بخش فعالیت های آموزشی در سازمانها تلاش دارد در چارچوب اصول مدیریت کیفیت، رهنمودهایی را در خصوص مولفه های اصلی آموزش یعنی “نیازسنجی آموزش، طراحی و برنامه ریزی آموزش، اجرای آموزش، ‌ارزشیابی نتایج و نظارت بر بهبود فرآیند آموزش” به مسئولین و کارشناسان آموزش سازمانی ارائه نماید. استاندارد ISO 10015 در دسامبر 1999 طراحی و به عنوان راهنمایی برای فعالیت های آموزشی سازمان ها ارائه گردید. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1397 موفق به اخذ گواهینامه ISO10015:1999 گردیده است.

ISO 10002(مدیریت کیفیت-رضایت مشتری-خطوط راهنما برای رسیدگی به شکایات در سازمان)

ISO 10004 (مدیریت کیفیت-رضایت مشتری-خطوط راهنما برای پایش و اندازه گیری)

استاندارد ISO 10002 در مورد توجه به شکایات مشتریان بوده و شکایات مشتریان را منابع اطلاعاتی مفید و رایگانی می داند که در صورت فراهم شدن امکان بروز این اطلاعات و مطرح کردن شکایات، مشتریان اطلاعاتشان را براحتی در اختیار سازمان قرار می دهند. مدیریت صحیح شکایات مشتریان باعث ایجاد وفاداری و پایبندی مشتریان و در نهایت رضایتمندی آنها نیز می شود. مشتریان اگر بدانند که طرح نارضایتیشان مورد توجه قرارگرفته و پس از پیگیری رفع مشکل، از بروز مجدد مشکل جلوگیری شده و گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان برداشته شده، مشتری وفادار سازمان خواهند شد. ISO 10004 استانداردی بین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان ها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است و به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان می گردد. بنگاه های اقتصادی هنگامی که گواهینامه ISO 10004 را دریافت می کنند به مشتریان این پیام را منتقل می کنند که نظرات و رضایت مندی مشتریان برای آن ها مهم می باشد. این استاندارد در کنار ISO 10002 به صورت تخصصی روی مشتری متمرکز می شوند. آخرین ویرایش این استانداردها نسخه 2018 می باشد. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1398 اقدام به اخذ گواهینامه ISO10002:2018 و ISO10004:2018 نموده است.

ISO14001 (سیستم مدیریت محیط زیست-الزامات همراه با راهنمایی جهت استفاده)

استاندارد ISO 14001 استانداری است که با راهنمایی ها و دستورالعمل های خود به سازمان ها کمک می کند تا از آسیب زدن به محیط زیست پیرامون جلوگیری به عمل آمده و آسیب های ناشی حذف یا به حداقل کاهش یابد. ISO 14001:2015 سومین ویرایش این استاندارد است که در ادامه نسخه 2004 و با هدف بهبود آن ویرایش منتشر گردیده است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1393 موفق به اخذ گواهینامه ISO14001:2004 گردید. همچنین در سال 1396 موفق به اخذ گواهینامه ISO14001:2015 گردیده است.

OHSAS18001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی-خطوط راهنما)

استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، شامل الزاماتی برای سازمانها می باشد که می خواهند ایمنی کارکنانشان را در بالاترین حد ممکن نگهدارند. این استاندارد دارای الزاماتی با هدف کاهش ریسک مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی است و در صورت اجرا میتواند از طریق کنترل خطرات، موجب بهبود عملکرد سازمان گردد. آخرین ویرایش OHSAS 18001 مربوط به سال 2007 می باشد. سازمان بین المللی ایزو در سال های اخیر، اقدام به تدوین استاندارد جایگزینی نموده و استانداردی با نام ISO 45001 را در سال 2018 معرفی کرده است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1393 موفق به اخذ گواهینامه OHSAS 18001:2007 گردیده است.

ISO/IEC 17025 (الزامات عمومی برای احراز صلاحیت فنی آزمایشگاههای آزمون و کالیبراسیون)

استاندارد بین المللی ISO/IEC 17025 استانداری تخصصی ویژه ی احراز صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون می باشد. سیستم کیفیت آزمایشگاه ISO/IEC 17025 ، با هدف ایجاد یک سیستم مدیریتی مستقل و مبتنی بر کیفیت، طراحی و مستقر شده است تا آزمایشگاه بتواند خدمات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه نماید و همچنین کلیه فعالیت‌های مدیریتی، فنی و تخصصی خود را به بهترین نحو اداره نموده و صلاحیت و شایستگی خود را به گیرندگان خدمات و گروه‌های ذینفع اثبات نماید. نسخه‌ی جدید ISO/IEC 17025 با هدف بروزرسانی محتویات آن در سال 2017 منتشر و جایگزین نسخه 2005 گردید. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در سال 1397 موفق به اخذ گواهینامه ISO/IEC 17025:2005 گردیده است.

 

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

9 + 1 =